Spring naar inhoud

Status

Je kunt nu reageren op dit idee.

De Vogelenzangseweg verkeersluw

Door: Rob Swaab
4 juli 2024

Stikstof-, Co2- en geluidsreductie N2000 stiltegebieden; Schone lucht en bosherstel.

De Vogelenzangseweg meandert door Vogelenzang tot Aerdenhout v.v. Deze bijzondere en ook idyllische route in het buitengebied, die zeer dun wordt bewoond, is verworden tot een ongekende sluiproute voor personen- vracht- en motorenvervoer. De maximumsnelheid bedraagt 60Km. De Provincie N-H is hier bevoegd gezag.

De voorkeur voor het bovenmatig gebruik van de Vogelenzangseweg door gemotoriseerd vervoer wordt veroorzaakt door de afwezigheid van handhaving en van doorstroombeperkingen. De parallel naastgelegen doorgangs- c.q. doorstromingswegen, de Leidse Vaartweg en de Herenweg/Rijksstraatweg, kennen deze maatregelen (maximaal 50Km en verkeers- en cameracontroles) wel. Dit nu maakt de Vogelenzangseweg tot een ideale sluiproute.

Het bovenmatig verkeersgebruik zorgt voor een enorme neerslag van Stikstof waardoor in het naastgelegen Binnenduin en in het Woest-, Vinke- en Leyduin, de gronden verzuren en ondermeer brandnetelbossen en wijdverbreid bramenstruiken zijn gevormd die almaar verder en verder uitdijen. Bovendien leidt het gemotoriseerde vervoer tot ernstige geluidsoverlast in het stiltegebied dat de N2000 wordt geacht te zijn. De milieuopdracht ‘schone lucht en het bosherstel’ in een zo door koolwaterstof verbranders bereden gebied is bij voorbaat kansloos te achten. Het idee om de graslanden van het binnenduingebied ook nog eens te vervangen door andere vormen van ondergrond, maakt dat het huidige absorptie vermogen van het gras voor Stikstof in tot wel 75% zal verminderen (gras neemt 5 maal meer stikstof op dan heide/veen of zandgrond). De overwoekering van de bestaande natuur door brandnetels en bramenstruiken zal dan onhoudbaar worden en de biodiversiteit verder doen afnemen en haar in belangrijke mate aantasten.

Uit de Evaluatie Natura 2000/beheerplan Kennemerland-Zuid van de eerste beheerplanperiode 2018-2024, Knelpunten en drukfactoren in het Natura 2000-gebied Kennemerland-Zuid, komt naar voren dat de stikstof neerslag een knelpunt vormt voor de realisatie van de Natura 2000- instandhoudingsdoelstellingen.

Hoe nu deze onverkwikkelijke situaties op te lossen om verdere natuurschade te voorkomen en wat kost dat.

Het voorstel luidt: wijzig de huidige status van de N206 (de Vogelenzangseweg) voor het deel tussen de dorpen Vogelenzang en Aerdenhout van Hoofdverkeersweg in Lokale weg en pas de maximumsnelheid aan tot 30Km/u. Vraag de gemeente actief op snelheid en geluid te handhaven. De parallel gelegen Leidse Vaartweg en de Herenweg zijn voldoende robuust (over gedimensioneerd) om het sluipverkeer van de Vogelenzangseweg te absorberen en zijn daartoe bestemd en ingericht.
De kosten van deze ingreep zijn voor de Provincie NH voornamelijk administratief van aard en derhalve verwaarloosbaar terwijl de gemeente Bloemendaal haar
handhavingskosten (inzet personeel) al heeft begroot. Het gebied valt qua handhaving immers reeds onder haar zorg.

Het terugdringen van het gemotoriseerd verkeersgebruik van de Vogelenzangseweg zal het recreatief gebruik ervan (fietsen en wandelen) stimuleren hetgeen past binnen de voorgenomen thema doelstellingen.
Thema: Gebied:

Biodivers landschap

Login om verder te gaan

Blijf me betrekken en houd me op de hoogte.






Verversen

Cancel